Skimonitoren
Events
Shops
Pistes
 Video's
Info


Start
Profielen
Foto's
Forum
Nieuws
Artikels
 
Artikels >> BultenskiŽn
Door : johnbeton
Datum : 08 May '03


Inleiding:

Als ik een bultenskiër in actie zie, valt me onmiddellijk zijn elegantie en souplesse op. Hij lijkt overal probleemloos af te skiën, sierlijk en soepel. Aan zijn stralende gezichtsuitdrukking kan ik zien: bultenskiën is “fun”. Bij het streven naar technische perfectie vergeet hij vooral niet te genieten van zijn sport.

De volgende tips hielpen mij enorm bij het skiën in bulten. Hopelijk hebben jullie er evenveel aan als ik en vergroot ook jullie plezier in de bulten.

John

bultenskiën

Terrein:

Goed vertrokken half gewonnen:

Lichaamsspanning en snelheidscontrole zijn sleutelwoorden bij het aanleren van bultenskiën.

Tijd nemen om het terrein te overzien en een opeenvolging van bulten kiezen is erg belangrijk.

Daarom, voor te vertrekken, goed kijken naar het spoor waarin we gaan skiën, de romp opspannen en basishouding aannemen. De benen zijn lichtjes gebogen en één stok wijst naar de bulten waar we zo dadelijk in actie komen. We glijden traag het spoor in om de snelheid van in het begin goed onder controle te houden. Is de snelheid te laag, dan kan versnellen, andersom is moeilijker.

Bij het aanskiën van de bult, buigen we actief onze benen. Hoe hoger de bult en de snelheid, hoe meer we de benen buigen. Het bovenlichaam brengen we iets naar voor en we plaatsen onze stok juist over de top van de bulten. Op de bult brengen we de andere stok naar voor, trekken de voeten achteruit, en duwen de skipunten naar beneden. Tijdens het van de bulten afskiën of afrutschen, strekken we de benen. Hoeveel we strekken hangt weer van de snelheid en de grootte van de bulten af. Nooit overstrekken!

De snelheid onder controle houden kan door zo snel mogelijk in te sturen of bij het rutschen de ski’s dwars te plaatsen.

Afremmen:

Eén van de belangrijkste onderdelen bij het bultenskiën, is controle houden over de snelheid. De meeste skiërs zijn zo sterk geconcentreerd op de verschillende technische bewegingen, dat ze gewoon vergeten de snelheid onder controle te houden.

Een van de technieken om snelheid onder controle te houden of te verminderen kan door onze ski’s zo snel mogelijk dwars te plaatsen. Dit kan in het begin al rutschen, later al sturend. We rutschen dwars van de bult en draaien op de top van de volgende bult. Belangrijk is dat het bovenlichaam steeds dalwaarts gericht blijft en geen rotatie of zijdelingse bewegingen maakt. Houden we de romp niet stil dan komen we al snel in een soort bobbaan terecht waardoor we gaan versnellen in plaats van te vertragen. De moeilijkheden die we ondervinden om onze ski’s zo snel mogelijk dwars te plaatsen worden vaak veroorzaakt door drukverdeling en balans boven de ski’s.

Balans:

Bij te veel druk op de ski-einden gaan de ski’s rechtdoor, waardoor we versnellen en ons onzeker gaan voelen met als gevolg controleverlies. Om de juiste balans te verkrijgen op het juiste moment brengen we: de heup voor uit en duwen de tippen van de ski’s zo snel mogelijk naar beneden (tip dropping) bij het afrutschen van de bult. Het rutschen bouwen we af. Later, door meer te sturen kunnen we ook een hogere snelheid aan. Dan gaan we samen met de ‘tip dropping’ ook de ski-einden intrekken.

Trekbeweging:

Een hulpmiddel om de juiste balans te vinden en om bij het insturen de druk voor aan de ski te krijgen is: de trekbeweging.

Tijdens het skiën verplaatst de druk zich continu van voor naar achter. Door bijvoorbeeld het af remmen of het versnellen. Soms hebben we de tijd of de kracht niet om de druk op het juiste moment voor te krijgen.

Bij de inzet van de bocht trekken we de voeten achteruit en duwen de heup voorwaarts. De ski’s trekken we onder het lichaam door. De druk is dan vooraan bij het insturen. Bij het bulten skiën gebeurt dit op de bult.

Bij het hoogontlasting skiën buitenpiste is dit tijdens het hoogkomen. Door deze beweging zit de druk altijd vooraan en garandeert een zuivere bochtinzet. Zeker off piste moeten we met deze beweging leren omgaan. We moeten aanvoelen waneer we de druk moeten loslaten. Tijdens het hooggaan trekken we onze voeten achterwaarts. Bij het neerkomen sturen de ski’s dadelijk. We lossen de druk vooraan om te voorkomen dat de skipunten zich in de sneeuw ingraven. De druk verplaatst lichtjes naar achter, hoogkomen en trekken…

Idem bij het bulten skiën. Wanneer de binding zich op de top van de bult bevindt: trekken we de voeten naar achteren, duwen de skipunten naar beneden en gooien de heup voorwaarts. Zo behouden we goed contact met het terrein.

Welke weg:

Een goede spoor kiezen is essentieel. Waar kunnen we afremmen? Waar zijn de diepere bulten? Waar moeten we snel draaien? Waar vertragen? Waar versnellen…

We nemen een aanvallende houding aan en moeten kunnen anticiperen. Niet afwachten totdat de bulten onze benen buigen maar actief de benen buigen voor de bult. Bij het vertrek stellen we ons zo naast het spoor op dat we onmiddellijk kunnen afremmen bij de eerste bult.

Ook in een recht en kort spoor moeten we steeds de snelheid onder controle houden door te sturen. Ook al dwingt het spoor ons om rechtdoor te gaan.

Stokken en timing:

In een bultenspoor worden de bochten opgelegd door het terrein. Een probleem is vaak te laat zijn met de uitvoering. Dit compenseren kan door sommige bewegingen te vroeg uit te voeren.

De stokvoorbereiding is één van deze dingen. We houden steeds één stok naar voor gericht ook al draaien we nog niet. Deze eenvoudige beweging kan soms toch nog voor de nodige problemen zorgen. We oefenen dit eerst goed in op de piste.

Bij de inzet van de bocht brengen we reeds één stok naar voor. Niet wachten totdat we de vallijn overschrijden. We draaien onze elleboog lichtjes buitenwaarts en kijken, telkens we onze stok voorwaarts brengen, hoe laat het is. De armen zijn lichtjes gebogen. De schouder aan de zijde van de stok die we naar voren wijzen, lichtjes meedraaien, de andere schouder blijft onbeweeglijk.

Nog een veel voorkomende fout is dat we tijdens het skiën de armen dichter en dichter bij het lichaam houden. Zo wordt het moeilijker de juiste balans te houden en de druk op het juiste moment voorwaarts te krijgen. We houden daarom de armen voorwaarts, hoog en los van het lichaam. Klaar om de stok effectief te plaatsen. Het moment dat de stok de sneeuw raakt trekken we de stok ook uit de sneeuw. Doen we dit niet, dan bestaat het risico dat de stok ons naar achter uit balans trekt. Bij hogere snelheid doen we enkel de beweging van het plaatsen en trekken de stok ook dadelijk terug.

Buckel Stages:

Voor diegen onder u die bij het lezen hun kniëen voelen tintelen en eens naar de zolder gaan kijken of hun ski's nog blinken...
John en Ingrid geven u met veel plezier alle info omtrend stages zodat u binnen de kortste keren als een volwaardige "buckel"-kampioen van de pistes naar beneden komt.
Telefoon: +32 (0)11 817578 of via E-Mail: john.dierickx1@pandora.be

Tot slot:

De beste stuurlui staan aan wal.
Dit zijn slechts enkele persoonlijke tips. Probeer het uit en laat ons weten of je er beter door skiet. And don’t forget to have some fun!





Reacties:
herman  11 Feb '06, 01:28
 
Dat klopt als een bus.Zelf ben ik een fervent skier en heb al vele buckel stages gedaan in peer deze werden gegeven door eric stappers.Nadien werden er buckeltrainingen geoganiseerd, elke maandag avond van 8uur tot 10uur begeleid door 2 lesgevers. Dit was eindelijk wat we zochten , we hadden altijd een groepje van ongeveer 15 mensen en er begon zo stillaan een echte groep vrienden te ontstaan.Maar dit was van korte duur want na toch zeker 2O lessavonden werden deze al even abrupt afgeschaft als ze zijn ontstaan en dit omdat er niet genoeg inschrijvingen waren! Onze lesgevers begrijpen er ook niets van . Nu hadden we eens iets leuk en dan dit! Als het bij den groten baas niet genoeg opbrengt dan moet het maar verdwijnen . Graag zou ik met onze ski groep eens deelnemen aan heliski , weet jij adressen waar je in vertrouwen mee kan werken?

 Om commentaar toe te voegen moet u ingelogd zijn.